
* Menu Hiphop * Hiphop
Instrumenten * Kijkwijzer Hiphop *
* MAINSTREAM RAP * CONSCIOUS
RAP * ROCK BOX * GANGSTERRAP
* CROSSOVER HIPHOP * R&B
*
Eind jaren 1970 verschijnen de eerste hiphopplaten op de markt. Het is de Sugarhill
Gang die als eerste een wereldwijde hit scoort met 'Rappers Delight'. Het nummer
is gebaseerd op de disco-funk klassieker 'Good Times' van Chic. De plaat brengt
miljoenen mensen over de hele wereld in aanraking met hiphopmuziek.
MAINSTREAM
RAP
(Internationaal)
In de jaren 1980 weet hiphop in allerlei varianten een steeds groter publiek te
bereiken. Hiphop wordt onderdeel van de westerse popmuziek.
Al snel wordt hiphop met vele andere stijlen gemengd. Tegenover deze zogenaamde
mainstream rap blijft echter ook de zogenaamde 'old
school' hiphop uit de begintijd zich verder ontwikkelen. Mainstream rap is
dansmuziek. Bekende mainstream-artiesten zijn LL Cool J, Sugarhill Hill Gang en
Run DMC, die miljoenen platen weten te verkopen.
CONSCIOUS
RAP
(Internationaal)
De inhoud van de teksten van de populaire mainstream rap is vaak het 'opscheppen
over zichzelf'. Het gaat eigenlijk hoofdzakelijk om muziek waar je goed op kan
dansen. Maar daarnaast bestaat er ook rap die uitgaat
van een boodschap, een 'message'. In de zogenaamde message rap heeft men het over
het (vaak) moeilijke leven in de ghetto's en Amerikaanse
binnensteden. Zaken als verloedering, sociale misstanden, chaos en criminaliteit
komen hier aan de orde. Dit is niet nieuw. The Last Poets en Gil Scott-Heron hebben
al in het begin van de jaren 1970 sociaalbewuste dichtkunst met jazz en funk gecombineerd.
Ook bekende artiesten als Stevie Wonder, Sly Stone en Curtis Mayfield hebben deze
misstanden al in hun sociaalbewuste soulmuziek bezongen.
De message rap of 'conscious rap' wordt een nieuw soort rapstijl met een sociaal-politieke
lading. De rappers trekken ten strijde tegen discriminatie, onderdrukking en stereotypering
van Afro-Amerikanen en andere minderheden in de Verenigde Staten van Amerika.
Voorbeelden zijn artiesten in deze rapstijl zijn KRS-One en Public Enemy, die
de woede en onrust onder jonge Afro-Amerikanen krachtig weten te verwoorden.
ROCK
BOX
(Internationaal)
In de jaren 1980 ontstaat een combinatie van rap en
rockmuziek. Run DMC scoort samen met de rockband Aerosmith een hit. Ook de Beastie
Boys, Public Enemy en Ice-T combineren beide muziekstijlen met groot succes. Deze
vorm van rap die men ook wel rock box noemt, is al eerder uitgeprobeerd door Schoolly
D en The Cold Crush Brothers.
Omgekeerd gaat ook de rap steeds meer een plaats krijgen in de harde rockmuziek.
Daar vormt de rap momenteel een wezenlijk onderdeel van de meeste metal en trashmuziek.
Rock box is heftige dansmuziek en draagt een boodschap uit. Naast de draaitafel
en microfoon wordt de rap nu gecombineerd met elektrische
(bas)gitaar en drums. Ook Limp Bizkit vertegenwoordigt
deze stijl.
GANGSTERRAP
(Internationaal)
In de jaren 1980 wordt de rap langzamerhand steeds controversiëler. In de
Amerikaanse steden geven sommige criminelen hun leven als drugdealer en pooier
op om rapper te worden. Zij scheppen natuurlijk niet zomaar op, maar vertellen
over hun vroegere criminele leven. Velen van hen blijken echter toch al snel provocerende
neppers te zijn die stoere taal uitslaan zonder echt crimineel geleefd te hebben.
Toch nemen veel mensen aanstoot aan de seksueel getinte teksten.
Eind jaren 1990 komt deze gansterrap uitgebreid in het nieuws als twee rappers,
Tupac Shakur en Notorious B.I.G., allebei de dood vinden bij een uit de hand gelopen
strijd tussen twee platenlabels uit het Oosten en Westen van de Verenigde Staten.
Hierna roepen de zwarte leiders en bekende rappers op tot een wapenstilstand,
die redelijk stand blijkt te houden. Gansterrap draagt een (twijfelachtige) boodschap
uit. Andere voorbeelden van gangsterrappers zijn Two Live Crew en Niggers With
Attitude, waarvan Dr. Dre en Ice Cube deel uitmaken.
CROSSOVER
HIPHOP
(Internationaal)
Tegenwoordig is hiphop niet meer weg te denken uit de moderne muziek. Allerlei
muziekstijlen worden tegenwoordig met rap gemixt. Dit wordt 'crossover hiphop'
genoemd.
In de jaren 1980 zorgt Grandmaster DST als eerste voor een 'crossover' of 'fusion'
van hiphop met een andere muziekstijl: jazz. Dit doet hij samen met de gevierde
jazz-muzikant Herbie Hancock. In de jaren 1990 gaat Gangster's Guru in het Jazzmatazz
project met een volledige band op tournee. Binnen deze band heeft de DJ zijn eigen
plek. Hij is gelijk aan elke andere muzikant. (Meer en meer hiphopbands zie je
tegenwoordig overstappen naar optredens met een live band. De platenspeler
is daarbij een gewoon instrument, naast de elektrische
(bas)gitaar, drums en synthesizer.)
Intussen is hiphop big business geworden. Van Amsterdam Osdorp tot Tokio, hiphop
vind je overal. De invloed van deze muziekstijl is overal merkbaar. Rappers
als Will Smith en Puff Daddy verkopen miljoenen platen. Tupac is na zijn dood
nog steeds één van de best verkopende artiesten ter wereld. Rockbands
gebruiken hiphopelementen in hun muziek. Hiphouse mixt house en hiphop.
In Zuid-Afrika wordt door The Prophets of the City traditionele muziek met old
school hiphop vermengd. In Frankrijk verkopen Iam en NTM Franstalige rap, en ook
in Duitsland, Japan, Spanje en Finland wordt in eigen taal gerapt. In Nederland
bewijzen Brainpower, Postmen, Osdorp Posse en Extince dat ook de Nederlandstalige
rap volwassen geworden is. Crossover hiphop is vooral dansmuziek maar draagt vaak
ook een boodschap uit.
Naast de rap zijn ook de andere elementen van de hiphopcultuur over de hele wereld
populair geworden. Overal vind je breakdancers en
graffiti-artiesten. Ze laten zich allemaal inspireren
door de hiphopcultuur die ooit in een arme wijk van New
York ontstond.
R&B
(Internationaal)
Ook de grenzen tussen R'nB en hiphop worden steeds vaker overschreden.
Hoewel het begrip R'nB van Rhythm & Blues muziek
(R&B) is afgeleid heeft het hier niet veel meer mee te maken. R'nB is de benaming
voor een wedergeboorte van de zwarte soulmuziek.
Het is eigenlijk een verzamelnaam geworden voor bijna alle zwarte muziek van deze
tijd. Maar R'nB kent intussen ook blanke vertegenwoordigers, die gebruikmaken
van elementen uit de zwarte muziek, zoals 'close-harmony' uit de soulmuziek. Nieuw
in de R'nB is de invloed van sample en mix
technieken. Deze technieken maken bands en orkesten overbodig. Zij zorgen voor
nieuwe muzikale effecten).