
* Menu India * Indiase
Instrumenten * Kijkwijzer India *
* KARNATISCHE MUZIEK * HINDOESTAANSE
MUZIEK * QAWWALI *
Wanneer de kenmerken van de traditionele Indiase muziek
langzaamaan vaste vormen aannemen kan men spreken van klassieke
muziek. De Indiase klassieke muziek kan opgesplitst worden in de Zuid-Indiase
(Karnatische) muziek en de Noord-Indiase (Hindoestaanse) muziek. Ook de qawwali
muziek uit Pakistan komt hier aan bod.
HINDOESTAANSE / NOORD-INDIASE
MUZIEK
(Noord-India)
In het noorden heeft het islamitische Moghulrijk
een grote invloed gehad. Door de moslims die vanaf de 12e eeuw het noorden binnenvallen,
krijgen muzikale invloeden uit Perzië, Mongolië en Turkije de kans om
India binnen te dringen. Ook is er sprake van een plaatselijke ontwikkeling van
nieuwe muziekinstrumenten en speltechnieken die beperkt blijven tot het noorden.
Zo wordt de ritmische begeleiding in Noord-India verzorgd door de tabla.
Daarnaast bespeelt men de sitar, bansuri,
sarangi en shenai.
De klassieke Hindoestaanse muziek wordt beschouwd
als een goed voorbeeld van een stabiele muziekcultuur. De muziek wordt via traditionele
familiescholen of gharana's doorgegeven. Deze
scholen zouden voortgekomen zijn uit de beroemde muziekscholen aan het hof van
de Moghul sultan
Akbar. Of dit echt waar is, valt niet te bewijzen. Maar het geeft de Hindoestaanse
muziek wel een bepaalde uitstraling en waardigheid.
De belangrijkste vormen binnen de Hindoestaanse muziek zijn de dhrupad,
de dhamar, de khyal
en de thumri. Daarnaast bestaan er liedvormen als
de ghazal en bhajan.
Het grootste deel van alle Indiase muziek die het Westen bereikt is Hindoestaans.
De wereldberoemde sitarspeler Ravi Shankar behoort tot de belangrijkste vertegenwoordigers
van deze stijl.
KARNATISCHE
/ ZUID INDIASE MUZIEK
(Zuid India)
In de Zuid-Indiase of Karnatische muziek is de muzikale Indiase traditie van voor
de mosliminvasies het best bewaard gebleven. De islamitische overheersing heeft
het zuiden niet bereikt. De Karnatische muziek volgt strak de schema's van de
raga en tala.
De ritmische begeleiding wordt in Zuid-India verzorgd door de mrdangam.
Daarnaast bespeelt men de sitar, bansuri,
sarangi en shenai.
In de Karnatische muziek zijn vooral de vormen van varnam
en kriti van belang.
QAWWALI
(Pakistan)
Qawwali is een eeuwenoude muziekvorm die voortkomt uit de 13e eeuwse Soefi
Broederschappen. Deze gaan weer terug op de hofmusicus Amir Khusrau. Zijn
liederen nemen in het qawwali repertoire nog steeds een belangrijke plaats in.
Het qawwali repertoire bestaat uit religieuze liederen die bij de graven van de
Soefi Heiligen en Meesters worden gezongen. Tegenwoordig is deze muziek ook buiten
de religieuze context populair.
Kenmerken van qawwalli zijn de grote melodische vrijheid, een virtuoos stemgebruik
en ritmische gedrevenheid. Daarnaast wordt qawwali gekenmerkt door variaties en
improvisaties door solisten die zich laten begeleiden op een harmonium
en door een koor. Enkele leden kunnen daarnaast spelen op de dholak
en/ of tabla. De improvisaties van de solisten
worden steeds onderbroken door het koor, dat steeds op het basismotief terugkeert.
Door een constante herhaling scheppen de zangers een meditatieve sfeer. Zo wordt
langzaam een religieuze trance opgebouwd, die eindigt
in een krachtige climax. Gezongen wordt er zowel in het Hindi,
als in het Urdu en Farsi.
De bekendste vertegenwoordiger van deze muziek is Nusrat Fateh Ali Khan. Deze
artiest heeft ook veel geëxperimenteerd met westerse popmuziek. Hij introduceert
de qawwali in de westerse wereld. In 1991 werkt hij samen met componist en producent
Michael Brooks aan het album 'Mustt Musst'. De dance-act Massive Attack heeft
hier een remix van gemaakt die de conservatieve qawwali wereld schokte. Een andere
bekende qawwali groep is de Sabri Brothers.